8 TIPS PENCEGAHAN SERANGAN JANTUNG




8 TIPS PENCEGAHAN SERANGAN JANTUNG

Serangan jantung merupakan antara penyakit maut yang berbahaya yang terjadi secara mengejut dan akhirnya menjadi penyebab kematian mengejut.

1. MEMBERSIHKAN GIGI SECARA TERATUR

Penyakit gusi telah dikaitkan dengan pengerasan arteri dan serangan jantung. Bakteria yang menyebabkan kerosakan gigi diperkatakan penyebab peradangan, yang telah dikaitkan dengan penyakit jantung.

Para ahli menjelaskan bahawa memberus gigi secara teratur dan membersihkan dengan benang gigi (ketika ada makanan yang melekat di celahan gigi).

2. KURANGKAN PENGAMBILAN GULA

Studi di Amerika Syarikat yang diterbitkan tahun lalu menunjukkan bahawa gula dapat menjadi kontributor besar untuk tekanan darah tinggi. Dr James DiNicolantonio, seorang ilmuan penelitian kardiovaskular di St Luke Mid America Heart Institute, yang memimpin penelitian, mengatakan: " 

Mengurangkan pengambilan gula dengan mengatakan tidak pada gula, bukan garam, mungkin strategi diet yang lebih baik untuk mencapai kontrol tekanan darah."


3. SARAPAN BUBUR GANDUM

Gandum mengandungi beta-glucan, serat yang dapat menurunkan kolesterol jahat penyebab sakit jantung. Ini membentuk gel tebal seperti pasta yang mengikat kolesterol dalam usus dan mencegah penyerapan ke dalam aliran darah.

Menurut ahli gizi Dr Sarah Schenker, hanya 3 gram beta-glucan per hari (setara semangkuk berukuran rata-rata bubur) dapat menurunkan kolesterol sebanyak 5 sampai 10 persen.

4. MAKAN YOGHURT

Menurut sebuah kajian dari Institut Kesihatan Griffith dan School of Medicine di Australia, kandungan harian 'bakteri baik' atau probiotik dari yoghurt boleh membantu menurunkan tekanan darah, terutamanya pada seseorang mengalami tekanan darah tinggi. 

Satu teori mengatakan bahawa bakteri 'baik' melawan proses inflamasi terkait dengan penyakit jantung.


5. PAKAILAH MASKER TIDUR

Kurang tidur berkaitan dengan risiko yang lebih besar terkena serangan jantung bahkan kematian. Pastikan tempat tidur anda gelap atau memakai masker tidur, kerana cahaya menekan produksi hormon tidur melatonin.


6. MENONTON FILEM KOMEDI BERSAMA RAKAN

Tertawa dapat meningkatkan aliran darah dengan lebih dari 20 persen. Beberapa kajian menunjukkan, tertawa memiliki kesan penghilang stres yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.


7. JANGAN MENAHAN BUANG AIR KECIL

Sebuah kajian terhadap orang dengan penyakit jantung di Taiwan menunjukkan bahawa kandungan kencing yang terlalu penuh dapat menyebabkan jantung anda berdegup lebih cepat dan menempatkan tekanan yang tidak perlu pada arteri koroner, menyebabkan mereka untuk berkontraksi.


8. JANGAN TERLALU LAMA DUDUK

Penelitian menyarankan duduk selama 8 jam sehari meningkatkan risiko penyakit jantung, kanser, dan diabetes sebesar 40 persen. 

"Usahakan jangan duduk lebih dari 4 jam, cubalah sekali-kali berdiri,” kata John Buckley, profesor ilmu olahraga terapan di Chester University. “Maksimum duduk dua jam, selangi dengan berdiri 30 minit.”


0 comments :